08:30–09:30
Prezence účastníků
09:30–09:40
Vítejte na BA 2022: zahájení konference

Václav Šubrta, předseda VV AKVŠ (VŠE)

Pohodlně se usaďte, začíná další ročník konference Bibliotheca academica.

PDF

Video

BLOK
Fondue? Fondy!

Moderuje: Blanka Jankovská (UPCE)

09:40–10:10
Fond akademických knihoven jako nástroj naplnění informační potřeby uživatele

Iva Zadražilová (MZK & AMBIS vysoká škola a.s.)

Základním posláním akademických knihoven je naplnění informační potřeby uživatele. Přístup k informacím je ztížen, když si uživatelé své informační potřeby jsou vědomi, ale buď nemají dostatečné povědomí o zdrojích a službách poskytovaných knihovnou, nebo toto povědomí mají, ale knihovna informacemi nebo zdroji, které hledají, nedisponuje. Je proto nutné, aby akademické knihovny pravidelně sledovaly měnící se informační potřeby studentů a výzkumných pracovníků a adekvátně na ně reagovaly. Jedním z nástrojů pro naplnění potřeby je knihovní fond, který by měl pokrývat konkrétní informační potřeby uživatele. Jaké jsou však typy informačních potřeb, jaké faktory je ovlivňují? Jakým způsobem je možné tyto potřeby zjistit? A jak vyprofilovat knihovní fond tak, aby dokázal tyto potřeby naplnit? Příspěvek se pokusí na tyto otázky odpovědět a současně akcentovat důležitost realizace výzkumů informačních potřeb v akademických knihovnách.

PDF
10:10–10:40
Drivers and change makers for WU´s collection management

Nikolaus Berger, Library Director (University Library, Vienna University of Economics and Business)

The WU (Vienna University of Economics and Business) Library´s academic media and specialized information holdings advance research, teaching, and academics at WU. In both quantity and quality, they reflect WU´s leading role as the largest business and economics university in Austria and one of the most important institutions of its kind in Europe. Flexibility in our acquisition strategy is a priority, and the selection and availability are based on current research trends. We try to respond to the shifting focus of research and teaching programs. Additionally there is also a constant change on the vendor side. New products, technology developments and new business concepts requires adapted strategies in our collection management. Changed strategies lead also to changes on the work profile of library staff.

Pozn.: Přednáška zazní v angličtině a nebude tlumočena.

PDF

10:40–11:00
Knihovní fond ve výuce: pohled očima pedagoga

Vít Voženílek (UPOL)

PDF
11:00–11:30
Přestávka na kávu

11:30–11:50
Sponzorská prezentace: Albertina icome Praha

PDF

PDF

11:50–12:10
Jak využívat statistiky při budování fondu?

Jan Kříž (MU), Martin Krčál (MZK)

Skladba fondů se v posledních deseti letech proměňuje a knihovny se stále více zaměřují na elektronické zdroje na úkor tištěných. Mají ještě tištěné zdroje smysl? Jak jsou elektronické fondy využívány? Zohledňují se statistiky a zejména využívanost zdrojů při jejich akvizici? V příspěvku budou využity data z výkazu statistik AKVŠ a systému CELUS, stejně jako příklady dobré praxe z knihoven.

PDF
12:10–12:30
Management fondu ÚK FF MU

Markéta Bočková, Silvie Kořínková Presová (obě MU)

Jakou roli má fond ve vztahu ke službám naší knihovny? Jak je včleněn do procesů v knihovně, jak přemýšlíme o vztahu volného výběru a skladu? A jak se nám daří a nedaří sledovat všechny faktory, které naši práci s fondem ovlivňují?

PDF

12:30–12:50
Sponzorská prezentace: EBSCO

PDF

PDF

PDF

12:50–13:00
Společné focení
13:00–14:30
Přestávka na oběd
14:30–16:30
WORKSHOP 1
Akvizice – pro koho, co, jak a proč

Workshopem provázejí: Miloslava Faitová (ZČU), Zuzana Činátlová (ZČU), Jitka Vencláková (TUL)

Workshop pro sdílení dobré praxe a hledání nových možností pro efektivní akvizici.

Pozn.: pro max. 20 účastníků, registrace nutná.

14:30–16:30
WORKSHOP 2
Kritéria kvalitního věcného popisu

Workshopem provázejí: Markéta Bočková (MU), Silvie Kořínková Presová (MU), Helena Sedláčková (UPOL)

Cílem workshopu je zmapovat stávající stav katalogizace v oblasti hodnocení kvality i kvantity věcného zpracování, sdílení dobré praxe a definování možných příležitostí v této oblasti. Otázky pro budoucnost.

Pozn.: pro max. 50 účastníků, registrace nutná.

14:30–16:30
WORKSHOP 3
Blended library services: služby knihovny trochu jinak?

Workshopem provázejí: Petra Dvořáková (ČZU), Marie Konečná (ČZU)

Stále častěji je třeba zajišťovat knihovní služby i pro uživatele, kteří se do knihovny fyzicky nedostanou. Ale jak to udělat? Jaké služby jde na dálku zajistit snadno, a u kterých je to větší problém? Přijďte se s námi zamyslet nad jednotlivými okruhy služeb, diskutovat o svých zkušenostech a podílet se na formování představy o tom, jak by služby našich knihoven mohly a měly vypadat v následujících letech.

Pozn.: pro max. 30 účastníků, registrace nutná. Účast je povinná alespoň pro jednoho zástupce řešitelské instituce CRP Knihovny a blended learning.

14:30–16:30
WORKSHOP 4
Bez e-learningu není blended learningu

Workshopem provázejí: Barbora Drobíková, Hana Ovesleová, Anna Horecká (všechny UK)

Centrum pro podporu e-learningu v Ústřední knihovně Univerzity Karlovy, to je celouniverzitní metodická podpora pro univerzitní páteřní nástroje, jako je LMS Moodle, ZOOM, MS Teams, Turnitin, StreamServery a Socrative. Na základě konkrétních “historek z natáčení” se podělíme o zkušenosti z každodenního helpdesku, školení a individuálních konzultací. Nebudou chybět ani ojedinělé zážitky, jako byla příprava online přijímaček v roce 2020, spolupráce s ukrajinskými univerzitami nebo nejčastější problémy s copyrightem, se kterými se potýkají akademici při tvorbě online kurzů. Myslíte si, že by bylo dobré, aby takové oddělení patřilo do knihovny?

Pozn.: pro max. 180 účastníků, registrace nutná.

PDF

16:30–17:00
Prezentace výsledků workshopů

Moderuje: Jan Kříž (MU)

Každý z nás může být fyzicky přítomen jen na jednom workshopu. Co se dělo na těch ostatních? Přijďte si poslechnout zprávy z ostatních skupin. Jak workshopy probíhaly a co byly nejdůležitější poznatky?

17:00–17:30
Přestávka na kávu
17:45–18:15
Společný přesun do Zbrojnice (pro zájemce o prohlídku kreseb a exkurzi)

Sraz na recepci hotelu v 17:45 h.

18:15–19:00
Komentovaná prohlídka kreseb Jaro Vargy a exkurze do Ústřední knihovny UPOL (Zbrojnice)
19:00–23:00
Společenský večer

Těšíme se na setkání s vámi!

09:00–09:30
Prezence účastníků
09:30–09:35
Dobré ráno … a jedeme dál

Václav Šubrta, předseda VV AKVŠ (VŠE)

Po večerním setkání a ranním běhu navazujeme dalším odborným programem.

PDF
09:35–09:55
Všechno nejlepší, asociace! aneb Je nám sladkých dvacet

Václav Šubrta, předseda VV AKVŠ (VŠE)

Narozeninové překvapení.

Video
BLOK
Projekty a události, které hýbou světem českých VŠ knihoven

Moderuje: Jitka Vencláková (TUL)

09:55–10:10
Podpora blended learningu vysokoškolskými knihovnami (služby, zdroje, procesy): zpráva o průběhu projektu

Hana Landová (ČZU & koordinátorka projektu)

V roce 2022 se spojilo 21 českých vysokých škol při řešení centralizovaného rozvojového projektu zaměřeného na podporu rozvíjejícího se způsobu výuky ze strany vysokoškolských knihoven. Zpřístupňování online zdrojů, vzdělávací aktivity v online prostředí a nové formy poskytování knihovních služeb, to vše jsou témata, kterými se zabývá několik pracovních týmů. Co z diskusí, rešerší a workshopů dosud vyplynulo? Příspěvek typu “work in progress”.

PDF

10:10–10:25
Cíle projektu CARDS: v roce 1992 to nevyšlo, dáme to nyní?

Martin Svoboda (NTK)

Cíle a východiska projektu. Potenciální účastníci projektu. Mechanismus participace, řízení a reportingu. Složení realizačního týmu. Předpokládané klíčové termíny. Co z projektu financovat lze, a co nikoliv. Udržitelnost: co bude, až projekt skončí. Informace o aktuálním stavu příprav.

PDF
10:25–10:40
Národní podpora implementace perzistentních identifikátorů

Petra Černohlávková (NTK)

Při NTK začátkem roku 2023 vznikne Centrum perzistentních identifikátorů, jehož cílem je podporovat a koordinovat implementaci mezinárodně uznávaných identifikátorů do českého prostředí VaVaI. Centrum naváže na dosavadní úsilí v této oblasti a bude podporovat komunitní sdílení znalostí a zkušeností. Příspěvek představí koncepci centra, jeho zamýšlený záběr, finanční aspekty a shrne stav příprav.

PDF
10:40–11:00
Sponzorská prezentace: Elsevier
Improving research output through getting constant access to full text

Oana Stoian (Elsevier), Helena Paczuska (Elsevier)

PDF

11:00–11:30
Přestávka na kávu
11:30–11:50
Sponzorská prezentace: Clarivate

PDF

11:50–12:10
Mediální gramotnost jako téma pro vysokoškolské knihovny?!

Kristýna Paulová (ČZU)

V roce 2023 bude mediální gramotnost průřezovým komunikačním tématem pro všechny knihovny v ČR. Jaký je potenciál tohoto tématu pro vysokoškolské knihovny? Jaké zajímavé aktivity se v této oblasti odehrávají? A kde se inspirovat? Představen bude i projekt “Mediální gramotnost pro všechny”, který v rámci programu Norské fondy řeší ČZU ve spolupráci s PedF UK.

ZIP

12:10–12:50
BLOK dobré praxe z knihoven
Textová analýza závěrečných prací studentů UPOL jako zdroj pro akvizici

Antonín Pokorný (UPOL)

Závěrečné práce by měly reflektovat aktuální stav daného oboru a lze je proto využít jako zdroj informací pro akvizici nových dokumentů do knihovního fondu. Prezentace představí možnost, jak tyto informace získávat strojovým zpracováním textu.

Jak dostat knihy z polic k uživateli

Jarmila Dvořáčková (OU)

Zamýšlíte se také, jak nejlépe nabízet uživatelům knihy z vašeho fondu? Jak podpořit půjčování knih ve vaší knihovně? Univerzitní knihovna Ostravské univerzity rozšířila službu KNIHOBOX, díky které mají uživatelé k fondu blíž – ­knihy ze skladu si mohou vyzvednout ve fakultních studovnách. Podařilo se nám také navázat spolupráci se správci vybraných katedrových knihoven, čímž se uživatelům otevřel přístup k dalším specializovaným dokumentům.

Digitální knihovny v systému Islandora

Vlastimil Krejčíř (MU)

V rámci projektu LINDAT/Clariah-CZ budujeme na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity infrastrukturu pro digitální knihovny postavenou na systému Islandora. Stručně budou uvedeny důvody přechodu z DSpace na Islandoru a předvedeny již hotové digitální knihovny: Digitální knihovna Arna Nováka, Projectiles, Filmové Brno a Digitální knihovna FF MU.

ZIP

 

 

 

 

PDF

 

 

 

 

PDF

12:50–13:00
Pozvání na BA 2023 a zakončení konference

Václav Šubrta, předseda VV AKVŠ (VŠE) + zástupce hostitelské knihovny

Kde se potkáme na BA 2023? A pár slov závěrem, než se rozjedeme domů.

PDF

Video

Program konference ke stažení