AI v profesi (nejen) učícího knihovníka

Umělá inteligence je horkým tématem, které už několik měsíců rezonuje nejen veřejným prostorem, ale také odbornou komunitou knihovníků, učitelů a lektorů. Co všechno nástup AI pro naše profese znamená? Jaký bude mít vliv na knihovny, jaký bude mít vliv na výuku a vzdělávání jako takové? Jak prakticky využít AI při přípravě výuky a ve vzdělávání? Jaké jsou výzvy, které před nás rozvoj AI staví, jaké příležitosti a jaká rizika?

Všechny tyto otázky a mnohé další si klademe jako odborníci, jejichž profese je AI přímo ovlivněná. A alespoň na nějaké otázky se pokusíme na Semináři IVIG odpovědět. A pokud se nám to nepodaří, alespoň zkusíme přesněji definovat otázky, nad kterými se musíme do budoucna zamyslet.

Protože nestačí jen znát odpověď, ale také přesnou otázku, jak by nejspíš potvrdil Douglas Adams.

Pracovní skupina pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách AKVŠ ČR

Kontakt

Mgr. Kristýna Paulová (předsedkyně PS IVIG), e-mail: paulova@lib.czu.cz

Záznam celého Semináře IVIG 2023

 

9:30–9:40 Kristýna Paulová (ČZU) Úvod: AI a výzvy, které přináší pro knihovny, učitele i celý svět.
9:40–10:40 Lucie Tomaňová (MUNI) Role akademických knihovníků ve vzdělávání o AI: Mezi témata informačního vzdělávání, která nabízí knihovny, neodbytně patří informační gramotnost. Akademické knihovny potom řeší toto téma i na úrovni vědy a výzkumu, kde je nutné zacházet do větších a někdy i oborově specifických detailů. Dostupnost nástrojů umělé inteligence toto téma rozšiřuje na nebývalé rozměry, protože se dotýká téměř všech aspektů lidského života, ale také vyžaduje častou aktualizaci a nemalé znalosti o tom, jak AI funguje a jak se mění trendy v jejím fungování. Jaké výzvy tedy pro učící knihovníky představuje dnešní “AI revoluce” a jaké oblasti jsou pro akademické knihovny největší výzvou? I o tom bude příspěvek.
10:40–10:45 Přestávka
10:45–11:00 Pavla Vizváry (MUNI) Dotazníkové šetření – AI v akademických knihovnách: V pravidelném dotazníkovém šetření o stavu informačního vzdělávání nás tentokrát zajímala i oblast AI. Jaké byly odpovědi na toto téma, se dozvíte právě v tomto příspěvku.
11:00–11:20 David Hurný (UK) Postoj VŠ k umělé inteligenci: V příspěvku bude představena iniciativa vysokých škol a spolku prg.ai s cílem najít jednotný přístup k integraci umělé inteligence do vzdělávání. V krátkodobém horizontu jde o metodickou podporu, dlouhodobě se soustředíme na transformaci vzdělávacích programů.
11:20–11:35 Kristýna Paulová (ČZU) AI v únikovce: Jak využít AI jako téma i jako metodu při tvorbě výukové únikové hry vám představí Kristýna Paulová z ČZU. V rámci projektu Medgram vytvořila skupina knihovnic z ČZU únikovou hru na téma mediální gramotnosti pro studenty středních škol, která bude během krátké doby plně k dispozici široké veřejnosti, včetně materiálů a metodiky.
11:35–11:55 Tereza Schwarzová Matýsová (MUNI) Hospitace ve výuce: náslechy jako dobrá praxe učících knihovníků na MUNI: Od podzimního semestru 2021 začali učící knihovnice a knihovníci z Ústřední knihovny FF MU realizovat vzájemné hospitace ve výuce. Praxe se ukázala natolik užitečnou, že se následně rozšířila mezi učící knihovnice a knihovníky ze všech fakultních knihoven MUNI. Představíme vám, jak to celé funguje, jaké jsou nároky na organizaci a zejména jaká pozitiva nám na MUNI vzájemné náslechy přináší. V neposlední řadě vás pozveme, abyste se také zapojili. Není to vůbec obtížné.
11:55–12:00 Zakončení

 

Záznam celého Semináře IVIG 2023