Oblast 4 | Prostory a jejich vybavení

Kapitola 17
Prostory knihoven

Ačkoliv se část činností knihoven přesouvá do online prostoru, fyzické prostory zůstávají stále důležité a hrají roli také v poskytování online služeb a při blended learningu. Jde o prostory různého typu: prostory určené ke studiu (individuální, týmové, tiché, počítačové nebo noční studovny), k odpočinku (relaxační koutky, kuchyňky a občerstvovací koutky, kavárny, modlitební místnosti) či jinak zaměřené místnosti nebo jejich části (výstavní prostory, makerspace, hrací koutky pro děti uživatelů atd.). Následující doporučení se věnují zejména prostorům pro společnou práci a pro výuku. Část věnovaná rezervaci studoven je aplikovatelná na všechny typy studoven.

17.1 | Prostory pro společnou práci

Prostory určené pro týmovou spolupráci jsou velkou přidanou hodnotou univerzitních knihoven. Patří mezi nejvytíženější prostory, především ve zkouškovém období. Využívají se pro výuku, pro studium, při potřebě soukromí, pro skupinovou práci, při přípravě projektů nebo účasti na konferencích, pokud si studenti či akademici potřebují nacvičit prezentaci, argumentaci nebo udělat brainstorming. Studovny lze využít také pro online přenos při účasti na konferencích nebo v rámci různých vzdělávacích projektů a virtuálních mobilit.

Jako týmové studovny slouží většinou vyhrazené menší místnosti nebo speciální boxy. Vybavení týmových studoven může být různorodé, od běžného kancelářského nábytku přes tabule, flipcharty, interaktivní flipcharty, projektory, monitory, stolní počítače, fixy, rýsovací potřeby a další.

Jaké způsoby rezervace týmových studoven existují?

Způsoby rezervace studoven mohou být velmi rozdílné. Většinou lze boxy a místnosti rezervovat na několik hodin (obvykle 3–5), avšak jsou i knihovny, které rezervaci těchto místností vůbec nevyžadují a nenabízejí. Liší se i samotné způsoby rezervace. Může stačit e-mail či telefonát, existují také specializované rezervační systémy.

Jaké jsou výhody týmových studoven?

Jaké jsou nevýhody týmových studoven?

17.2 | Prostory pro výuku

Jaké požadavky jsou kladeny na výukové místnosti v souvislosti s rozvojem blended learningu?

Online výuka

Hybridní výuka

Hybridní výuka patří k vysoce náročným způsobům výuky také z hlediska technického vybavení. Kromě klasicky vybavené výukové místnosti je nutné zajistit také vybavení pro zajištění online přenosu. Do této oblasti spadá:

Kapitola 18
Vybavení studoven

Vybavení studoven je důležitým faktorem přispívajícím k příjemnějšímu a kvalitnějšímu studiu nebo relaxaci mezi přednáškami. Základem je vždy uvažovat nad pohodlným a dobře funkčním základním nábytkem, jako jsou stoly, židle, křesla, odpočinková místa, ale také regály, odhlučňovací panely a další. Samozřejmostí by měla být dostupnost kvalitního HW a SW vybavení studoven. Kromě tohoto základního vybavení lze zvážit rozšíření nabídky o zatím méně běžné prvky, jako jsou například interaktivní flipy, 3D skenery, 3D tiskárny, externí monitory, HW i SW pro virtuální realitu, interaktivní stoly a další.

18.1 | Interaktivní flipy

Interaktivní flipy (tabule, monitory) jsou velkou novinkou v oblasti týmové spolupráce. Jejich uplatnění se najde všude tam, kde je potřeba společně pracovat na projektu. Kombinují v sobě klasické psací tabule (křídové či na speciální fixy, které můžeme jednoduše smazat), oblíbené flipcharty, promítací plátno pro dataprojektor, na kterém se zobrazují prezentace a další informace potřebné pro hromadnou práci, a také klasický monitor pro připojení k počítači.

Umožňují kreslení a psaní „rukou", a to i pro více lidí najednou, zobrazení jakéhokoliv obsahu, následnou práci s ním a jeho úpravu. Studenti na nich mohou vytvářet myšlenkové mapy, grafy a podobně. Jsou koncipovány i pro vzdálenou spolupráci. Účastníci online schůzek vidí změny v reálném čase a mohou se do práce také zapojovat. Sdílení více zařízení najednou (počítač, notebook, mobilní telefon, tablet) nepředstavuje problém.

Nadstandardem je možnost zabudování systému ozvučení pro okolní stěny, podhledy nebo nábytkové plochy. Interaktivní tabule lze umístit na stojan, zavěsit na zeď nebo je zabudovat přímo do příčky. Ideální je zavěsit je nad hromadné sezení pro studenty, aby k nim měli snadný přístup.

Jaké jsou zápory interaktivních flipů?

18.2 | Externí monitory

V knihovnách se proměňuje zájem o práci na stolních počítačích – studenti si čím dál častěji nosí vlastní notebook. Při psaní seminárních nebo závěrečných prací mnohdy potřebují mít otevřených více dokumentů. Ke zjednodušení práce proto někdy pracují na svém notebooku a zároveň na stolním počítači v knihovně. Nevýhodou tohoto uspořádání je, že musí ovládat dvě prostředí, nemluvě o nevhodné ergonomii. Jako lepší řešení se nabízí možnost připojení externího monitoru. Tím získají uživatelé možnost vše ovládat ze svého počítače a zároveň budou mít k dispozici větší pracovní plochu. Monitor mohou také využít pro prezentaci své práce spolužákům.

Co je vhodné zvážit před pořízením externích monitorů do studoven?

Jaké jsou výhody externích monitorů?

Jaké jsou nevýhody externích monitorů?