Oblast 2 | Vzdělávání

Kapitola 3
Podoba blended learningu v knihovnách

Výuková činnost je jednou ze základních služeb akademických knihoven a forma blended výuky se stala součástí portfolia téměř všech knihoven. Standard výuky v českých vysokoškolských knihovnách se až na malé odchylky velmi podobá standardu v knihovnách zahraničních. Určité rozdíly však existují v používaných aplikacích a systémech.

Blended výuka se využívá pro všechna klasicky vyučovaná témata, jako je vyhledávání informací, práce s informačními zdroji, citování a citační manažery. Častá jsou také témata vztahující se k open science (publikování v režimu open access a predátorské časopisy). Knihovny využívají při výuce širokou paletu pedagogických postupů od asynchronní výuky pomocí videí a grafických tutoriálů až po navázání teorie na praxi či názorně demonstrační metody. Knihovny jsou zvyklé využívat LMS systémy, přičemž nejčastěji se jedná o systém Moodle. Standardem je výuka webinářů pomocí aplikace Microsoft Teams a sdílení videí přes YouTube. Pro přípravu prezentací jsou kromě Powerpointu ve velkém využívány i další aplikace, jako je Canva nebo Prezi.

Kapitola 4
Trendy ve vzdělávání ve vztahu k blended learningu

České akademické knihovny využívají blended learning; nicméně ne všichni knihovníci cítí, že plně využívají potenciál, který s sebou kombinace online a offline výuky přináší. Přesto je dle odborné literatury a výzkumu mezi českými knihovníky zřejmé, že jsou to často právě knihovníci, kdo vytváří blended kurzy s využitím různých nástrojů a pedagogických postupů.

Jaké nové přístupy a trendy ve výuce se objevují v Česku a zahraničí?

Jaká témata jsou vhodná pro výuku ve formě blended learningu?

Neexistuje žádné téma, které by ve formě blended learningu (či online) nebylo možné zpracovat. Zároveň ale existují témata vhodnější pro online výuku (teorie, základy, úvod do problematiky) a témata vhodnější k výuce F2F (praxe, prohlídky knihovny). Trendem je přesouvat teoretickou výuku do asynchronní formy a v synchronní výuce se soustředit na využití teoretických znalostí v praxi, případně na individuální konzultace a zpětnou vazbu studentům.

Krátká výuková videa se ukazují jako vhodná forma pro návody k jednotlivým databázím, určitým prvkům a krokům při práci s informacemi. Natáčení vlastních videonávodů vyžaduje hodně času (tvorba scénáře, samotné natáčení, finální úpravy, …) a existuje riziko, že video rychle zastará vzhledem k tomu, jak rychle se mohou změnit uživatelská rozhraní e-zdrojů. Proto je vhodné zaměřit se při tvorbě spíše na obecné principy. Je také možné využít již hotové materiály poskytované producenty databází.

  • online výuka
    • teorie
    • základy a úvody do problematiky
    • videonávody
  • osobní výuka
    • využití znalostí v praxi
    • prohlídky knihovny

Jakým tématům se v českém prostředí zatím příliš nevěnujeme?

Ve vyučovaných oblastech lze zaznamenat posun ke   kritické práci s informacemi (vyhodnocování kvality informací, kritické myšlení, mediální gramotnost) a k etickému využívání informací (právní aspekty, akademická integrita). Zcela nové oblasti, které se v českém prostředí zatím neobjevují, jsou spjaty s přesunem velké části života studentů do online prostředí. Jedná se zejména o oblast digitální stopy a digitální wellbeing.

Chci vědět víc

Kapitola 5
Výhody blended learningu a jak je podpořit

Kapitola 6
Nevýhody blended learningu a jak je minimalizovat

Kapitola 7
Využití technologií ve výuce

Jaké technologie a aplikace využívají knihovníci ve výuce?

Jaká jsou rizika využití technologií ve výuce a jak jim předcházet?

Kapitola 8
Online konzultace

Poskytování konzultačních služeb pro uživatele z řad studentů i akademických pracovníků je běžnou knihovnickou agendou. Díky pandemii koronaviru se některé knihovny rozhodly rozšířit své služby do online prostředí s využitím platforem pro videohovory. Výhodou těchto platforem je možnost sdílení obrazovky, kdy uživatel přímo vidí, co knihovník dělá.

Jaká mohou být témata konzultací?

K častým tématům konzultací patří vyhledávání zdrojů, představení citačního manažeru, struktura závěrečné práce, autorská etika a prevence plagiátorství, tematika predátorských časopisů, discovery systémy a další nástroje.

Co je vhodné zvážit při nabízení online konzultací?

Tip z knihovny

Objednávkový formulář používá knihovna Ostravské univerzity, která službu pojmenovala Objednej si knihovníka. Podle statistiky zjistili, že se online konzultace oblíbeností vyrovnají těm fyzickým a studenti si pochvalují jejich jednoduchost a přístupnost.